Het werd een wedstrijdje. Motorrijder tegen Tesla. Eerstgenoemde legde het kansloos af.
Als ik bij het verkeerslicht een wedstrijdje optrekken doe ga ik altijd met eenzelfde type auto van start. Met een brandstofmotor leg je het sowieso af tegen een elektromotor die direct maximaal koppel levert. En of je het gaspedaal nou wel of niet stevig beroert, financieel ben je sowieso de grote verliezer.
Op de website van Shell valt te lezen dat de accijns op benzine momenteel 45,6% van de prijs bedraagt. Voor diesel is dit 34,9% en voor LPG 23,8%. Over de brandstofprijs, inclusief de accijns, wordt ook nog eens 21% BTW geheven. En al rijd je een hele maand geen meter met je op benzine, diesel of LPG lopende voertuig, aan het maandelijkse betalen van motorrijtuigenbelasting ontkom je niet. Dieselaars zijn sinds kort al helemaal de pineut met het extra hoge tarief aan wegenbelasting en de prijzen voor hun peut.
Hoe anders is het met de blije Tesla-bezitters. Tot 2025 zijn ze, evenals alle andere eigenaars van stekkerauto’s, vrijgesteld van wegenbelasting. Gelet op het gewicht zou een Tesla in plaats van nul euro per maand 120 tot 220 euro moeten kosten.
Het tarief om de accu van het scheurijzer op te laden, hangt af van de plek waar dit gebeurt: thuis of aan een beademingspaal ergens aan de openbare weg, waarbij het ook nog kiezen is tussen normaal of snel laden. Wie zich de aanschaf van een Tesla kan permitteren bezit veelal wel een eigen huis met zonnepanelen op het dak, en dan kost het laden helemaal niks.
Denk nu niet dat ik een hekel aan Tesla’s heb. Het tegendeel is namelijk waar: ik vind het mooie wagens. Waarom ik het scheurijzers noem? Omdat Teslarijders op fora vrolijk bekennen dat ze zo ‘sportief’ rijden dat de banden al na 25.000 kilometer aan vervanging toe zijn. Doorgaans gaat een autoband 60.000 tot 80.000 kilometer mee. Ach, het mag ook voor hen wat kosten.
Waar ik wél een hekel aan heb zijn al die laadpalen die op steeds meer plekken als paddenstoelen uit de grond schieten. Ze nemen ruimte in beslag en mooi is anders. In de vorm van ondergrondse laadpalen en in lantaarnpalen verwerkte laadpunten wordt daar in een aantal gemeenten wat aan gedaan. Dit alles op kosten van de eigenaars van voertuigen die er geen gebruik van maken.
Vergeet voorts niet dat een aanzienlijk deel van de elektra nog altijd grijs is. Bij de berekening van de CO2-uitstoot van een stekkerauto is het dus wel degelijk van belang daarop bedacht te zijn. Bovendien veroorzaakt het verstoken van de zogenaamd groene biomassa binnen de elektriciteitssector een toename van de CO2-emissie.
Natuurlijk is het fijn als je in steden waar milieuzones gelden als wandelaar of fietser niet vergeven wordt door diesel- en benzinedampen. Echter, als het gaat om het verminderen van CO2-uitstoot, is het dan niet redelijk ook het indirecte aandeel geleverd door elektrische auto’s mee te rekenen?
Volgens de website van Milieucentraal gebeurt dit al. De huidige stroommix van grijze en groene energie zal steeds verder verschuiven in de richting van de groene, want in het Klimaatakkoord heeft de regering het doel gesteld dat zeventig procent van onze elektriciteit in 2030 duurzaam wordt opgewekt. Dus het pakt almaar gunstiger uit, aldus Milieucentraal. ‘Ook als je nu in een benzineauto rijdt die nog goed is, heeft het voor het milieu zin om die in te wisselen voor een elektrische auto. Elke nieuwe elektrische auto die rondrijdt is beter voor het milieu dan een benzineauto’, propageert de website blijmoedig.
De goedkoopste stekkerauto is de Dacia Spring. Voor de minst dure versie van dit wagentje moet je wel ruim twintigduizend euro neertellen, minus de inruilprijs van je benzineauto natuurlijk. En boffen, je kunt subsidie krijgen als je een elektrische auto koopt. Het subsidiepotje voor 2022 is inmiddels leeg, maar vanaf 2 januari 2023 09:00 uur kan je je weer melden en komt er € 2.950 jouw kant op (was € 3.350).
Ach, wat een pech nu toch. Dit voordeeltje gaat aan de neus van de Tesla-rijders voorbij. Maar gegeven de belastingvoordelen hoeven ze niet echt rouwig te zijn. Bij de aanschaf van een auto met elektromotor hoeft geen BPM te worden betaald. Dat houdt in dat 21% BTW aftrekbaar is van het volledige aanschafbedrag. Tel uit je winst als je je een Tesla kunt permitteren.
Voormalig staatssecretaris Menno Snel meldde dat voor het leasen van een Tesla S over een periode van vijf jaar het belastingvoordeel uitkwam op ruim zeventigduizend euro. Inmiddels is de zogenoemde bijtelling aangescherpt, maar bekaaid komen de armlastige Tesla-rijders er nog altijd niet vanaf.
Door dergelijke belastingvoordelen is het stimuleren van elektrisch rijden uitgedraaid op een wel heel erg dure grap, oordeelde de Algemene Rekenkamer.
Wat de term ‘Groen Rechts’ die Rutte in 2008 gebruikte werkelijk behelst, is intussen wel duidelijk. Om in aanmerking te komen voor huur- of zorgtoeslag wordt nauwlettend gekeken naar je inkomen en naar het bedrag dat je op je bankrekening hebt staan (maximaal € 31.747). Zo niet bij de aanschaf van een elektrische auto.
De goedkoopste Tesla begint bij € 49.000. Groen rechts kan zich een dergelijke uitgave wel permitteren. De zich om het klimaat bekommerende Rutte ondersteunt dat maar wat graag. Immers: ‘We hebben een serieus probleem als mensheid en zullen het klimaatprobleem met alle macht moeten aanpakken én daarin slagen’, aldus de premier. Met bijkomende belastingvoordelen het geweten sussend groen rechts rijden in een Tesla. Je moet toch ergens beginnen met klimaatverbetering. Is het niet rechtsom, dan groen rechtsom!