Lekker uitslapen op de vrije zaterdagmorgen is er niet bij. De eerste Boeing 787-9 Dreamliner die de KLM-vloot komt versterken, is vanuit de fabriek op weg naar haar thuishaven.
In het aardedonker verzamelen zich de eerste fans bij Spottersplek Buitenveldertbaan McDonald’s Schiphol Noord.
Een journalist van RTV Noord Holland voegt zich bij hen, stelt zijn filmapparatuur in en begint een van de mannen te ondervragen. De gegadigde, kort zwart haar, bruin leren vliegerjack en spijkerbroek, vertelt enthousiast over het nieuwe vliegtuig en vermeldt vervolgens dat het de vervanger is van de MD-11.
Hij wijst naar zijn busje waarop een afbeelding staat van die driemotorige jet. Voor een moment draait de filmcamera richting het busje. De man vertelt nu ook dat hij een tatoeage van de MD-11 op zijn arm heeft staan. Desgevraagd gaan vliegerjack en warme trui uit. De camera zoomt in op de tattoo. Op zijn andere arm heeft de man nog een tatoeage.
Nee, niet van de Dreamliner maar van de zwaan, jarenlang hét symbool van KLM.
Terwijl hij zich weer in de kleren hult vertelt hij enthousiast over de eerste KLM-vlucht met de 787 waarvoor hij heeft geboekt.
Intussen wordt het langzaam licht. Aan de rand van de Buitenveldertbaan wordt het steeds drukker.
‘Nog tien minuten’, zegt een man vanonder zijn grijze capuchon.
‘Hij maakt wel een beetje een vreemde uitwijk’, stelt een andere fan terwijl hij op het schermpje van zijn smartphone kijkt naar de vliegbewegingen van de nieuwe KLM-telg met registratienummer PH-BHC.
‘Als het nou maar niet alsnog de Kaagbaan wordt’, reageert de capuchonman.
‘Nee joh’, bemoeit een volgende zich ermee, ‘het wordt Teuge.’
‘Budel zou ook zomaar kunnen’, roept weer een ander.
‘Nog twee keer een 73-tje, een 767 en dan is ie aan de beurt’, neemt een man met een rode muts het woord.
Aan de rand van de Buitenveldertbaan staat het nu helemaal vol. De man die geïnterviewd werd door RTV Noord Holland, staat op een trap. De eerder genoemde vliegtuigen strijken een voor een neer.
‘Komt ie!’, klinkt het vanuit de massa.
‘Mooi, die navigatielichten!’, roept een vrouw in een beige jack. Haar lange blonde haar wappert in de wind.
In de stilte die valt vermengt het geluid van ratelende camera’s zich met het aanzwellende gegier van de vliegtuigmotoren. Toch valt het meteen op dat deze motoren stiller zijn dan de krachtbronnen van de toestellen die eerder landden.
‘Plastic phantastic!’, grapt de mutsenman. ‘We willen olie, lawaai en leer! Geen tupperware!’
‘Het is een vliegende laptop’, geeft weer een ander te verstaan. ‘En geloof me, er zit heel veel techniek van de MD-11 in verwerkt.’
De man met de capuchon bekijkt zijn zojuist gemaakte opnames op zijn camerascherm. ‘Moet je zien hoe die linkermotor hier helemaal is rood gekleurd’, merkt hij op.
‘Alsof hij oververhit is’, lacht de mutsenman. ‘Maar nope, het is de weerkaatsing van het beaconlight.’
‘Die neus lijkt wel heel veel op die van een Caravelle’, meent de man die eerder repte over een mogelijke landing op Teuge.
‘Vanwege dat spitse snuitje wordt de 787 de muis genoemd’, zegt de muts. ‘Dit muisje heet Sunflower. Wel vreemd dat de BHC als eerste aan KLM is geleverd en niet de BHA.’
‘Problemen met de stoelen’, stelt de grijze capuchon.
‘Ach, dan leveren ze hem toch zonder stoelen’, reageert de muts. ‘Unieke kans voor KLM om in plaats van Ryanair de primeur te maken met staanplaatsen.’
‘De levering heeft sowieso veel vertraging opgelopen’, zegt de Teugenaar. ‘Ik herinner me een plaatje waarop hij werd afgebeeld als DreamFyra.’
‘Waar gaat hij eigenlijk naartoe?’, wil iemand weten.
‘Naar hangar 11/12. Daar blijft hij de hele week tot de rondvluchten van 22 november. In die tussentijd brengt KLM er nog van allerlei zaken in aan die in het verleden door Boeing werden verzorgd. Kwestie van bezuinigen’, antwoordt een man in een blauw windjack. Ook hij draagt een muts, een Noorse muts met een grote pompoen erop.
‘Kijk!’, roept de vrouw met het beige jack. ‘Daar is de Zonnebloem weer!’
Opnieuw ratelen de camera’s.
‘Het is weliswaar een zoveelste variant op de 737, maar ik vind het toch een fraaie kist’, zegt de Noorse muts tegen de rode muts.
De journalist van RTV Noord Holland heeft de man in het vliegerjack weer opgezocht. Nu deze luchtvaartfan de KLM-787 in het echt heeft gezien, is hij er nog meer over te spreken dan voorheen. Hij toont de door hem gemaakte foto’s op zijn camerascherm, de filmcamera zoemt er gretig op in.
In het nieuws dat RTV Noord Holland later die dag brengt wordt eerst de landing van KLM’s nieuwe paradepaardje getoond, dan de rit naar de hangar.
Een moment verdwijnt de Dreamliner achter een gebouwtje. Precies op dat moment verschijnt de luchtvaartfreak in het beeld, staand op zijn trapje, zijn gezicht achter zijn camera. Het duurt amper een seconde.