Een wingwave als afscheidsgroet

Ze heeft de dertig jaar bij KLM net niet kunnen volmaken, de PH-BFH. Desondanks is deze Boeing 747-400 de recordhouder als het vliegtuig dat het allerlangst in dienst was bij de blauwe maatschappij. Alhoewel haar voorganger, de PH-BUH, nog weer langer haar registratie heeft kunnen behouden. Deze 747-200 SUD vloog na dik 27 jaar haar ‘queentje’ te hebben gestaan voor KLM, nog 3,5 jaar met dezelfde registratie door voor Martinair. En daarmee hield het voor deze machine nog altijd niet op: Southern Air was er nog ruim vijf jaar goed mee. De PH-BFH zal diezelfde ouderdom niet beleven, haar laatste vlucht eindigt op Teruel waar haar ontmanteling wacht.
Aanvankelijk staat haar laatste start ooit gepland vanaf de Kaagbaan. Ooit bevond zich daar een geweldige spottersplek, nu is het er behelpen voor het groepje mensen dat de BFH gedag komt zeggen. Het hele gezelschap is voorzien van indrukwekkende camera-apparatuur met grote zoomlenzen.
‘De vijftiende 747 die eruit vliegt’, zegt een van haar fans, een steentje wegschoppend. ‘En dan zijn er nog maar zeven.’
‘Voor zolang het duurt’, antwoordt een man in vliegerjack. ‘Met dat coronavirus zal het zomaar kunnen dat KLM ze dit jaar nog allemaal uit de vloot gooit. Lufthansa houdt een groot deel van haar A380’s aan de grond, hetzelfde verhaal met Qantas. Dat laatste biedt wel weer perspectief voor de 747’s, want waar de 74 van de route Sydney – San Francisco was gehaald, komt ze nu weer terug. En op de route van Zuid-Amerika vanuit Sydney zou de 747 met de introductie van de Dreamliner het veld moeten ruimen, maar dat is nu uitgesteld.’
‘Het ligt inderdaad voor de hand dat als KLM met machines gaat schuiven ze de 747 eruit schuiven. Een leuk afscheidsfeestje kunnen we wel vergeten’, stemt zijn gesprekspartner in, opnieuw een steentje van zich af trappend. De enorme lens op zijn camera schudt mee op zijn buik. ‘Alle KLM-logo’s verwijderd, behalve op de winglets’, vervolgt hij. ‘En die aquafresh-sticker prijkt ook nog op haar romp. Het leasecontract was zeker nog niet afgelopen.’ Nu lacht hij vilein.
‘Eerder was zij versierd met een 95-jaar-sticker. Net zoals de BFI. Dat zag er heel wat beter uit’, meent het vliegerjack.
‘Zeg dat. De BFH heeft in haar dienstjaren nogal wat verbouwingen meegemaakt van Combi naar Full Pax en weer terug’, mengt een derde fan zich in het gesprek. Op zijn hoofd een Boeing-petje, in zijn hand een filmcamera.
‘Dat klopt’, zegt de steenschopper. ‘En ze kwam als Combi en gaat nu als Full Pax.’ Opnieuw zet hij zijn woorden kracht bij door een steentje weg te trappen, gevolgd door het heen en weer wiebelen van zijn camera op zijn buik.
‘Het is de eerste 747 waarin ik heb gevlogen’, vertelt een van de aanwezige vrouwen. ‘Stom toeval dat mijn bestemming, Hongkong, dezelfde was als de naam van de BFH. Op de terugweg had ik de BFT, de Tokio.’
‘De Aalsmeerbaan is ook open’, zegt de steenman. ‘Zal je net zien dat we hier weer verkeerd staan.’ De zucht die hij produceert komt uit zijn tenen.
‘Ga je nog mee naar de Mac, als de BFH weg is?’, vraagt de vrouw.
‘De enige 747 in Martinair-livery wil ik eerst nog wel even zien loskomen’, antwoordt hij op het schermpje van zijn smartphone kijkend. Hij vloekt. ‘Het wordt de Aalsmeer.’
Het groepje haast zich naar hun auto’s. Eenmaal bij de Aalsmeerbaan is geen spoor meer te bekennen van de steenschopper. Wel zijn er diverse andere bekenden.
Een man met een donkerblauwe muts wijst in de verte. ‘Daar staat ze met haar witte staart.Ze is de eerste die in cognito naar Teruel wordt afgeserveerd. Nou ja, in cognito. Het KLM-blauw herkent iedere luchtvaartfreak meteen.’
De vrouw grijpt haar kans om nog meer mensen uit te nodigen voor een nazit bij de McDonalds. ‘Of zullen we bij Piet langs gaan?’, lacht ze.
‘Piet?’, vraagt de blauwe muts vol verbazing.
‘Heb je die uitzending op SBS6 niet gezien van Frank Visser die uitspraak doet?’ In geuren en kleuren vertelt de vrouw: ‘Piet woont in Lijnden en ziet de vliegtuigen vanuit zijn woning voorbij taxiën. Nu heeft hij nieuwe buren gekregen en die zijn aan het verbouwen. Behalve dat er soms even een container staat voor bouwafval, parkeert die nieuwe buurman ook zijn bedrijfsbusje in zijn eigen tuin. Voor Piet een no go. Zelf heeft hij een oude schuur op zijn erf staan met een schuin lopende mega scheur en een twijfelachtige dakbedekking. Buurman verlangde als gedaagde dat daar onderzoek naar werd gedaan. Ook verlangde hij een contactverbod, behalve voor noodzakelijk overleg. Piet werd volledig in het ongelijk gesteld, want natuurlijk mag je je auto op je eigen erf zetten en vanwege verbouwactiviteiten gebruik maken van een container. Maar dat niet alleen: de scheur moest gerepareerd, geraamde kosten € 2000, en de asbestdakbedekking moest verwijderd en vervangen, geraamde kosten € 10.000. Bovendien kreeg Piet ook het verlangde contactverbod, overtreding op straffe van € 20.000. Piet helemaal woedend. Wat kan die man vloeken en tieren. Hij maakte Frank Visser zelfs uit voor klootzak. In zijn woning hangt een schilderij van zo’n jongetje met een traan. Ik begrijp eindelijk waarom dat joch huilt.’
‘Wat een klucht’, reageert de blauwe muts.
‘Kickoutpiet heeft ineens een heel andere betekenis gekregen’, lacht het vliegerjack. ‘Die Viktor Brand die eerst op gesprek gaat bij ruziënde buren voordat Frank Visser eraan te pas komt, blinkt uit door zijn kennis van vliegtuigen’, zegt het Boeing-petje. ‘Hij schold een Dreamliner uit voor een FokkerAirbus!’
Nu lacht het hele gezelschap.
‘We organiseren dat uitje. Ga ik erheen met mijn camper’, kondigt de blauwe muts aan.
‘Er zit beweging in de BFH’, roept het petje.
Camera’s worden in stelling gebracht, geratel weerklinkt. Terwijl de BFH de startbaan op draait komen er vanaf de andere kant twee felgele wagens in beweging waarvan een met een aanhanger met houten zooi erop. Uitgerekend op het moment dat de Jumbo roteert doorkruist die laatste het beeld. De kreet die een van de aanwezigen slaakt verdient het niet hier te worden herhaald.
Snel klimt de gedoodverfde PH-BFH omhoog. Een moment gaat de rechtervleugel omhoog, dan helt de 747 terug en komt de linkervleugel omhoog: een wingwave als afscheidsgroet omdat ze de thuishaven waar ze zo lang op vloog, nooit meer zal terugzien. Kreten als ‘Wow!’ en ‘Geweldig!’ klinken op uit het groepje.
‘Ze duikt zo die donkere wolk in’, voorspelt de vrouw, haar laatste foto’s van het vliegtuig makend.
‘We zijn haar kwijt’, zegt het vliegerjack. ‘Ze kreeg niet eens de tijd om te verworden tot een heel klein stipje. Maar die wingwave maakt dat ruimschoots goed.’ Hij plaatst een lensdop op de enorme lens van zijn camera. Slaat dan een arm om de schouder van de vrouw. ‘Het was jouw vliegtuig, hè?’
Zij knikt alleen maar.
‘Kom meid, op naar de Mac.’
Een moment legt ze haar hoofd tegen zijn schouder. Dan recht ze haar rug. ‘Ze wordt niet vergeten. En gelukkig hebben we de foto’s nog.’

18.404 keer koos de PH-BFH het luchtruim en 144.978 uur hing zij in de lucht. Ze was 359 maanden bij KLM in dienst.

Foto’s: Rego Meijer