Boeing 747

Wie kent haar niet, de Jumbo Jet, alias de Grand Lady en de Queen of the Skies?
De eerste Boeing 747 rolde op 30 september 1968 uit de fabriek in Everett. Het vliegtuig werd een groot succes. Ofschoon ze langzamer vloog dan de supersonische Concorde, haalde ze dit toestel juist vanwege dit succes toch in.
Vanaf de eerste commerciële vlucht in 1970 tot de introductie van de Airbus A380 in 2007 was de 747 het grootste passagiersvliegtuig ter wereld.
Met de Boeing 777 bouwde de fabrikant zelf de grootste concurrent voor de 747. Vliegen met twee motoren is nu eenmaal veel voordeliger dan met vier. Helaas wordt de jumbo nu in rap tempo uitgefaseerd, ook bij KLM.

Van de verschillende types die Boeing bouwde, nam KLM de 200, de 300 en de 400 af in zowel volledige passagiersconfiguratie als combi-uitvoering als vrachtversie.
KLM heeft net geen vijftig jaar met passagiers in dit vliegtuigtype over de wereld gevlogen. De Jumbo, die zolang het vlaggenschip was van de blauwe vloot werd onverdiend roemloos uitgefaseerd toen de coronapandemie uitbrak.
Net geen vijftig jaar: dat is bijna de helft van de tijd waarin de oudste luchtvaartmaatschappij ter wereld bestaat!
Gelukkig zijn er de boeken nog waarin de belangrijke rol die de 747 al die jaren voor KLM vervulde, van A tot Z wordt belicht.

Zie vooralsnog voor mijn columns over de majestueuze 747, die niet opstijgt maar zich verheft, het submenu binnen dit item (website wordt bewerkt)

Hieronder vindt u enkele links naar andere publicaties van mijn hand over de Jumbo:

KORT EN KRACHTIG: DE BOEING 747SP

DE GROOTSTE ATTRACTIE OP ST. MAARTEN VAN WELEER: DE BOEING 747

EEN ANDER LEVEN VOOR VOORMALIGE KLM 747-400

DE BOEING 747 COMBI EN VERWANTE TOESTELLEN

DE KLM-BLAUWE 747: EEN GEDENKWAARDIG VLAGGENSCHIP

Voor het boek The Grand Lady Boeing 747 ‘Classic’ klik hier en hier voor boek Queen of the Skies Boeing 747-400.

Kopfoto: Breuno de Kruif

Deel dit artikel: