In de mottenballen – D-ABVS

Een vijftal schapen, zwarte koppen, zwarte poten, crèmekleurige vacht, kijkt nieuwsgierig toe hoe een steeds groter wordende groep mensen bijeenkomt naast hun weitje. Veelal mannen, de meesten in gezinsverband, sommigen voorzien van camera’s met enorme telelenzen. Voor de schapen is het niet echt interessant, eensgezind sjokken ze naar een andere uithoek van hun weitje.
‘Over zeven minuten is hij hier’, zegt een baardige dertiger tegen zijn vader. Hij wijst op het schermpje van zijn smartphone. ‘Kijk, hier gaat hij, tussen Ahaus en Vreden.’
‘Is dat vliegtuig rood?’, vraagt de vader. ‘Al die Jumbo’s van Lufthansa zijn toch wit met een blauwe staart?’
‘Deze ook, pa. Maar als je op FlightRadar een vliegtuig volgt wordt het weergegeven in oranje. Alle andere machines zijn geel, zie je wel?’
‘Wat zal een vliegtuig zijn? Mannelijk of vrouwelijk?’, werpt de vader een volgende vraag op.
‘Volgens Freud mannelijk’, reageert een vrouw die iets verderop staat. ‘Omdat een vliegtuig omhoogkomt, net als een mannelijk lichaamsdeel onder bepaalde omstandigheden. Maar volgens weer een andere lezing is het juist vrouwelijk omdat luchtschepen evenals zeeschepen en dus evenals vrouwen, het vermogen bezitten om menselijk leven binnen in zich mee te dragen.’
‘Taalkundig is ieder het-woord onzijdig en dan gaat de voorkeur uit naar hij’, stelt een toehoorder met zwart krulletjeshaar.
De vrouw lacht. ‘Maar het is de Boeing, de Fokker, de MD-11. En wat is er in te brengen tegen de Queen of the Skies? Vrouwelijker kan je het toch niet krijgen.’
‘Laten we het op genderneutraal houden’, stelt de vader. ‘Iedereen tevreden.’
‘Nog vier minuten’, meldt de baardmans.
‘Het is toch te zot voor woorden dat er op deze luchthaven niet meer te doen is’, meent de krullenbol.
‘Er wordt de laatste tijd toch flink aan de weg getimmerd daar. Behalve dat er nu vliegtuigen in – wat heet – de mottenballen worden gezet, worden er ook ontmanteld’, zegt de vrouw.
‘Twente Airport had al alles in huis terwijl is ingezet op de doorontwikkeling van Lelystad Airport’, verzucht de krullenkop. ‘Hoge exploitatiekosten en waarom? Vanwege de belangen van de Schiphol Group die sinds 1993 eigenaar is van Lelystad Airport. De infrastructuur is hier ook vele malen beter, dit vliegveld ligt vrijwel naast de A1 en de internationale spoorlijn Amsterdam-Berlijn bevindt zich om de hoek.’ Bedenkelijk schudt hij zijn hoofd. ‘Met een luchthaven en een station op deze lijn bij Oldenzaal, had de verbinding een optimale boost kunnen verwachten. Toekomstig gezien hadden er zelfs high-speedrail-verbindingen gemaakt kunnen worden met Schiphol. Maar nu heeft NS Internationaal haar zinnen gezet op een lijn Amsterdam-Arnhem-Berlijn, die in tegenstelling tot de verbinding van Amsterdam-Oldenzaal-Berlijn geen loodrechte verbinding vormt. Van buitenaf staat deze regio vooral bekend om zijn natuur, pittoreske dorpjes en Twentse tongval.’
‘Toen ik hiernaartoe reed en de vijf 747’s die Lufthansa hier eerder heeft gestald tussen de maisvelden zag verrijzen, werd dat beeld wel bevestigd’, onderbreekt de vrouw hem. ‘Goed, ze staan wel degelijk op beton, weten mensen die even nadenken, maar een eenmaal gevestigd beeld is hardnekkig. Nederland blijft ook het land van de kaas, klompen, molens en tulpen.’
‘Daar komt ie!’, roept de baardmans.
Hoog in het grijze zwerk tekenen zich de contouren af van een Jumbojet.
‘Stadsregio Twente is met haar 620.000 inwoners en haar 160 nationaliteiten zeker geen onderschoven kind als het op industrie, kennis, bevolking en stedelijkheid aankomt’, pakt de krullenbol de draad van zijn betoog weer op. ‘De Randstad raakt compleet verstedelijkt, de huisvesting in het hele gebied is inmiddels voor velen onbetaalbaar geworden. Spreiding van activiteiten over het hele land, inclusief van de verschillende luchthavens, levert een boost op voor andere delen van Nederland. Kijk naar de boost in een Tech-regio als Eindhoven waar ook de Schiphol Group haar luchthaven steeds betere cijfers ziet halen.’
‘Helaas als gevolg van die corona-ellende dit jaar niet’, zegt de vrouw. ‘Ook een giga strop voor alle luchtvaartmaatschappijen die zich genoodzaakt voelen hun A380’s en 747’s aan de kant te zetten. Daar komt ze!’, wijst ze. Snel rent ze naar een plek waar ze een beter uitzicht heeft om de luchtreus te kunnen fotograferen.
Al dichterbij komend lijkt de gigant steeds grotere vormen aan te nemen. Met veel geraas scheert de machine over de hoofden van de aanwezigen, het camerageratel totaal overstemmend.
‘Of die hier ooit nog wegkomt?’, vraagt een man met gelig spriethaar zich af.
‘Altijd’, reageert een ander. ‘Maar dan tot schroot verknipt.’
‘Lufthansa zet daar vooralsnog niet op in. En als het uiteindelijk wel die kant opgaat is het nog maar de vraag of dat een klus wordt voor AELS. Het zal toch echt de beste bieder zijn en als die zich in Amerika bevindt, wordt het een enkeltje die kant op’, aldus de vrouw.
‘Wat was het mooi, hè, de manier waarop Qantas afscheid nam van haar allerlaatste 747’, zegt het sprietenhoofd.
‘Supergaaf!’, vindt ook de vrouw. ‘Dat rondje boven Sydney en daarna die luchttekening in de vorm van hun logo, echt ge-wel-dig.’
‘EL AL bewees de 747 ook een eer toen hun allerlaatste Jumbo Tel Aviv voorgoed verliet, geen silhouet van een kangoeroe in de lucht maar van een 747’, vertelt de sprietenkop.
‘Zoiets zie ik KLM echt niet doen’, zegt de schrootman. ‘Zonder enig vertoon een enkeltje slopershamer. Die kist van Qantas gaat vandaag ook die kant op.’
‘Eind jaren zeventig was Qantas de enige luchtvaartmaatschappij ter wereld met een vloot die enkel uit 747’s bestond’, zegt het sprietenhoofd.
‘Tja, toen was geluk nog heel gewoon’, verzucht de vrouw.
‘Nog even dat Pipertje op de plaat zetten waarmee die 747-vliegers worden opgehaald’, zegt de sprietenman. ‘En dan hebben we het voor vandaag hier wel weer gehad.’
‘Voor Airport Twente is deze vangst hoe dan ook een kwestie van goed zakendoen’, besluit de vrouw. ‘Elke maand vangen ze hier € 10.000 per gestalde Jumbo, moet je nagaan, zolang ze hier staan is het € 60.000 cashen.’
‘Zolang Lufthansa het ervoor over heeft, blijft er hoop’, lacht het sprietenhoofd.
‘Zo is het helemaal!’, lacht ook de vrouw. ‘Boeing 747, the Jumbo Jet that started it all.
 
© Sergey Kustov, CC BY-SA 3.0 GFDL, via Wikimedia Commons

Kopfoto: © Rego Meijer

Deel dit artikel: