Fokker Fair 2017

Natuurlijk was het een hels karwei dat alle respect verdient om de Fokker D.XXI, of althans wat daarvan over is, van het CRASH Luchtoorlog- en Verzetsmuseum ’40-’45 (Aalsmeerderbrug) in het MBO College Airport (Hoofddorp) te krijgen. De machine werd tijdens een luchtgevecht op 11 mei 1940 neergeschoten bij Nieuwkoop. Sergeant vlieger Koos Roos overleefde de crash ternauwernood. Of de pop in het wrak de vlieger zelf moet voorstellen weet ik niet, maar het oogt bizar, zo’n ongeschonden personage in gigantisch gehavend vliegtuig. Zeker als je weet dat Roos er destijds uit werd geslingerd en enkele meters verderop terechtkwam en er een gebroken arm, schotwonden in het been, granaatsplinters in zijn hoofd en schouder, en brandwonden aan gezicht en handen aan overhield.
De aanwezigheid van het wrak van het jachtvliegtuig in de voormalige Anthony Fokkerschool, moest dé publiekstrekker worden voor de Fokker Fair 2017. De vraag is of dat is gelukt. Echt druk werd het namelijk niet, waarbij het vooral opviel dat er weinig jonge mensen rondliepen. En dat terwijl het MBO College Airport dé plek is om opleidingen te volgen die gericht zijn op de luchtvaart, de luchthaven en travel & hospitality.
De met veel precisie gebouwde modellen van de F.VIIb-3m ‘Southern Cross’, de F.XX ‘Zilvermeeuw’ en de FG-2 waren zeker interessant om te bekijken, evenals de toestellen in de hangar die dienen als leerobject voor de jongens en meiden die vliegtuigmonteur worden. Sinds twee jaar maakt zelfs een Boeing 737-200 deel uit van het lesmateriaal. Eerder deed dit toestel dienst als trainingsvliegtuig bij Lufthansa, in de jaren daarvoor vloog het voor de Argentijnse luchtvaartmaatschappij Aerolíneas Argentinas. Op de neus van de Boeing prijkt de naam hans, ja, met een kleine letter, want nog geinig aan Lufthansa herinnerend. Aan de achterzijde van de romp is de nieuwe interne registratie te zien: PH-ROC.
Uiteraard werden er lezingen gehouden, onder andere over de Fokker D.XXI. Geen enkele heb ik bijgewoond omdat ik zelf bij een stand stond. Stands waren er diverse, de meeste bestaand uit boeken en foto’s uit lang verstreken tijden, de onze met de mogelijkheid om in te tekenen voor het boek Dutch at Heart dat eind oktober uitkomt als KLM en KLM Cityhopper hun geschiedenis met Fokker afsluiten als de laatste Fokker 70’s de vloot verlaten.
Geheel volgens de traditie eindigde de dag met het zogenaamde FokkerCafé. Consumpties waren voor eigen rekening, maar schalen met snacks gingen meermaals rond. Voor een muzikale omlijsting van het gezellige samenzijn zorgde de band Kliff & Kompanen met lekker gespeelde hits uit de zestiger en zeventiger jaren.
De hele dag door heerste er vooral een sfeer van ons kent ons en hoe leuk dit voor mijzelf en veel andere aanwezigen ook uitpakte, om de geschiedenis van Fokker in de toekomst levend te houden is het hoe dan ook een must om de belangstelling te wekken van jonge mensen. Om erachter te komen hoe dat te doen kan het raadplegen van de leerlingen van het MBO College Airport wellicht een stap in de goede richting zijn.