Een jasje uitdoen

Grijzer kan de dag niet zijn. Elk moment lijkt het te kunnen gaan regenen. De Kaagbaan is als enige open. Het ene na het andere tweemotorige vliegtuig stijgt op. Je moet een ware kenner zijn om de verschillen tussen de diverse machines nog te zien. En dan dient zich ineens het toestel aan dat bijna iedereen wel kent, de majestueuze Boeing 747.
Het type is steeds minder vaak te zien, de meeste luchtvaartmaatschappijen hebben de Jumbo Jet inmiddels uitgefaseerd. Wat ooit gold als ‘The grand lady’ en ‘The Queen of the skies’ wordt nu beschouwd als ‘Old Vintage’ of, heel onaardig gezegd, een oude bak.
Toch zegt de ouderdom van een vliegtuig niet zoveel over de veiligheid ervan, de staat van onderhoud is veel bepalender. Een D-check voor een oudgediende en het toestel is weer als nieuw, alleen de techniek is verouderd. Passagiers merken dat vooral aan het gebrek aan eigentijdse entertainmentvoorzieningen. Bovenal slurpen de 747-400’s naar de huidige maatstaven veel kerosine en maken ze veel herrie. Luchtvaartfreaks genieten van de heerlijke sound van de General Electric CF6-80C2B5F-motoren, maar menig omwonende van Schiphol wordt er alles behalve blij van. Voor de luchtvaartfreaks is het spijtig dat na de MD-11 en de Fokker 70 ook de Jumbo Jet uit de blauwe vloot verdwijnt. Menigeen had het liefst de 747-8 als opvolger van de 747-400 gezien, maar KLM besloot anders. Evenals de meeste andere luchtvaartmaatschappijen liet onze major haar keus vallen op tweemotorige jets. Ze zijn niet alleen goedkoper in aanschaf maar ook makkelijker in onderhoud.
De majestueuze 747 die alras in het grijze wolkendek verdwijnt is de PH-BFV. Ze is getooid in het nieuwe kleurenschema dat in 2014 voor het eerst te zien was op de PH-EXD, de 28ste en voorlopig laatste Embraer 190 voor KLM Cityhopper. Die nieuwe jas houdt voor de BFV de belofte in dat ze een van de laatste 747’s zal zijn die uit de blauwe vloot worden gehaald. Elf van haar zusjes, allemaal nog gehuld in het kleurenschema met de rechte lijnen, gingen haar reeds voor. Tien daarvan zijn regelrecht naar de sloop gevlogen. Nummer elf, in dit geval de BFB, wacht een andere toekomst. In tegenstelling tot haar gedoodverfde zusjes mag zij echt van haar pensioen gaan genieten in de tuin van het Corendon Village Hotel in Badhoevedorp. Daarvoor moet zij wel een jasje uitdoen, haar blauwe jasje. In plaats daarvan krijgt zij een Corendon-jas, wel heel speciaal voor haar soort omdat zij de eerste en ook de enige 747 zal zijn in het wit met rode kleurenschema van het Turks-Nederlandse bedrijf.
De verwachting dat het vliegtuig het luchtruim zal kiezen vanaf de Kaagbaan voor de gedaanteverwisseling die zij in Rome zal ondergaan, komt op het laatste moment niet uit. Het wordt de Aalsmeerbaan. De spotters die ineens op de verkeerde plaats blijken te staan om de BFB nog voor het laatst in het blauw te zien, berekenen hun kansen. Gekkenwerk om in amper twaalf minuten van een plek bij de Kaagbaan naar een plek bij de Aalsmeerbaan te komen, zeker als je eerst een minuut of vijf naar je auto moet lopen. Dus blijven de spotters staan waar ze staan. Een van hen wijst in de verte, zoals Bert van Leeuwen in zijn poging ruziënde families weer met elkaar om tafel te krijgen, naar de limo wijst. ‘Daar komt ie’, is de gelijkluidende begeleidende tekst.
Langzaam taxiet de luchtreus richting startbaan. Daarna gaat het snel. Een 747 met aan boord enkel een paar bemanningsleden met hun koffers heeft niet veel tijd nodig om de wolken in te klimmen. Omdat die laag hangen is er algauw geen glimp meer van het hemelsblauwe vliegtuig te zien.
Corendon bereidt zich intussen voor op de ontvangst van de BFB. Het vakantiebedrijf vraagt luchtvaartliefhebbers hun mooiste foto’s van het toestel in te sturen. Een selectie eruit zal worden gebruikt bij de herinrichting als museum en trekpleister.
Met de PH-BFB blijft er een tweede 747 in Nederland bewaard. Eerder was dat het geval met de PH-BUK, een tot een eerdere generatie behorende Jumbo Jet. Destijds trok het vervoer van dit toestel naar het Aviodrome heel veel bekijks. Gescheiden van haar vleugels en stabilo werd de luchtgigant over de weg en het water getransporteerd. De BFB hoeft niet in de boot te worden genomen om haar rustplaats te bereiken. Maar voor het vervoer over de weg zal een aantal maatregelen wel noodzakelijk zijn, waaronder de tijdelijke verwijdering van verkeerslichten, -borden en -portalen.
Ofschoon de inschrijving van de registratie van de PH-BUK allang is doorgehaald, siert deze belettering nog altijd de romp van deze in het Aviodrome geparkeerde Jumbo. De registratie van de PH-BFB zal evenzeer worden doorgehaald, maar of die nog op haar wit met rode jas zal komen te staan? Zo niet dan is CH-AOG (Corendon Hotel Aircaft On Ground) wellicht een optie.

Foto’s: Ahmed Mohammed