Boeing 747

Wie kent haar niet, de Jumbo Jet, de Queen of the Skies? De eerste Boeing 747 rolde op 30 september 1968 uit de fabriek in Everett. Het vliegtuig werd een groot succes. Ofschoon ze langzamer vloog dan de supersonische Concorde, haalde ze dit toestel juist vanwege dit succes toch in. Vanaf de eerste commerciële vlucht in 1970 tot de introductie van de Airbus A380 in 2007 was de 747 het grootste passagiersvliegtuig ter wereld.
Met de Boeing 777 bouwde de fabrikant zelf de grootste concurrent voor de 747. Vliegen met twee motoren is nu eenmaal veel voordeliger dan met vier. Helaas wordt de jumbo nu in rap tempo uitgefaseerd, ook bij KLM.
Van de verschillende types die Boeing bouwde, nam KLM de 200, de 300 en de 400 af in zowel volledige passagiersconfiguratie als combi-uitvoering als vrachtversie. Op het moment dat KLM haar laatste Jumbo uit de vloot haalt, heeft zij vijftig jaar met dit vliegtuigtype gevlogen. Dat is bijna de helft van de tijd waarin de oudste luchtvaartmaatschappij ter wereld bestaat!
De belangrijke rol die de 747 voor KLM vervulde, wordt in twee delen van A tot Z belicht. Het eerste deel over de Classic is inmiddels verschenen. Het tweede deel zal het daglicht zien na de uitfasering van de allerlaatste blauwe Jumbo waarin passagiers kunnen reizen.

Zie voor mijn columns over de majestueuze 747, die niet opstijgt maar zich verheft, het submenu binnen dit item.

Klik hier voor het boek The Grand Lady Boeing 747 ‘Classic’.

IMG_2369