Afscheid Malaysia Airlines

Verwarring alom. Want wanneer maakt Malaysia Airlines nou echt haar laatste start vanaf Schiphol? Volgens Het Parool, RTVNH, de Telegraaf en Luchtvaartnieuws zou het maandag 25 januari zijn, Airlineroute.net geeft dinsdag 26 januari aan. Kaartje boeken voor een door Malaysia verzorgde vlucht van Amsterdam naar Kuala Lumpur blijkt op de 26ste nog mogelijk, dus hebben meerdere media hun huiswerk niet goed gedaan.
Die dag trekt Schiphol de nodige spotters, niet zo zeer vanwege die laatste vlucht van Malaysia vanaf de Amsterdamse luchthaven, maar omdat twee F16’s van de Koninklijke Luchtmacht een testvlucht uitvoeren waarbij geland wordt op de Buitenveldertbaan. Enkele luchtvaartfans die Malaysia Airlines een laatste groet willen brengen hebben zich verzameld langs de Kaagbaan.
‘Nu maar hopen dat die Triple niet opstijgt van de Aalsmeerbaan’, zegt een man in een grijsblauw windjack, terwijl hij een sigaret opsteekt. Met een van zijn handen vormt hij een kommetje rond de vlam. Er waait een koude wind.
‘Ze gaan oostwaarts, dus de Kaagbaan ligt niet het meest voor de hand’, zegt zijn maat. ‘Maar geloof me, de Aalsmeerbaan gaat zo sluiten.’
‘Het zou toch van respect en medeleven vanaf Nederlandse zijde getuigen als ze bij haar laatste vertrek door die F16’s wordt geëscorteerd’, zegt het grijsblauwe jack en neemt een flinke trek aan zijn sigaret.
‘Dat kan je schudden. Die jagers komen hier om procedures te testen and that’s it.’
‘Het verongelukken van de MH17 vind ik toch vooral een zaak waarvoor Nederland verantwoordelijk is.’
‘Oh?’, reageert zijn maat aan zijn baard friemelend.
‘Weet je nog van die Antonov die enkele dagen voor de aanslag op de MH17 is neergehaald? De Nederlandse regering is daarom door Kiev gewezen op de onveiligheid van het luchtruim boven het oosten van Oekraïne. En nog eerder heeft een Navo-hotemetoot verklaard dat er vliegtuigen boven het oosten van Oekraïne met raketten uit de lucht waren geschoten en dat er tekenen waren dat aan de Russische zijde van de grens met Oekraïne de Russen bezig waren met oefeningen met groot materiaal, waaronder luchtafweergeschut. Maar denk je dat het tot de conclusie leidde dat de luchtvaartmaatschappijen op de hoogte moesten worden gesteld?’
‘In Den Haag menen ze dat het hun eigen zaak is te beslissen waar het veilig is om te vliegen’, brengt de baardmans ertegenin.
‘Dat is toch complete onzin?’, reageert het windjack met enige stemverheffing. ‘De overheid heeft middelen waarover luchtvaartmaatschappijen helemaal niet beschikken om aan allerlei informatie te komen. Andere maatschappijen, zoals Air France en British Airways, vlogen verdomme al sinds enkele dagen om die brandhaard heen.’
‘Die machine van Malaysia was niet de enige die daar vloog. Malaysia heeft ongelooflijke pech gehad, zeker in combinatie met het verdwijnen van de MH370 enkele maanden eerder.’
‘Waar, maar de Nederlandse overheid blinkt erin uit verantwoordelijkheden af te schuiven en zaken die het daglicht niet kunnen verdragen weg te schoffelen.’ De man met het grijsblauwe jack loopt rood aan. De rook lijkt nu niet alleen uit zijn mond en neusgaten maar ook uit zijn oren te komen. ‘Waarom verloopt het opvragen van die radarbeelden zo moeilijk? Waarom raken er fotorolletjes kwijt? Waarom moet iets tot 2073 in de kluis blijven liggen?’
‘Je doelt op Srebrenica en Faro?’
‘Heel goed, jongen. Doofpotcity Den Haag.’ De sigaret wordt op de grond gegooid en uitgetrapt.
Een KLM-777 kiest het luchtruim. Zowel de baardman als het windjack vereeuwigen de kist met hun camera’s.
‘Alle 777’s gaan eruit bij Malaysia’, zegt de baard.
‘Een forse inkrimping, ja. Vandaag verliezen er weer tientallen mensen in West-Europa hun baan.’
‘Ik herinner me nog dat ze hier met de DC-10 kwamen. En met de 747.’
‘Je wordt oud man’, reageert het grijsblauwe jack en geeft zijn maat een vriendschappelijke stomp in zijn zij.
‘Dat mag ik hopen’, lacht de baardmans. ‘Maar we beleven het toch steeds vaker dat we een stuk luchtvaarthistorie moeten afsluiten. 35 jaar was Malaysia hier dagelijks te zien en voor zo ver ik weet waren die vluchten steeds goed bezet.’
‘Klopt, maar ze doeken alle bestemmingen op die ze aanvliegen met de Triple. Zo’n jaar of vijftien zijn die machines nu, de oudste in hun vloot, en ze worden niet vervangen.’
‘Daar komt ie!’
Met hun camera’s volgen de beide mannen het witte vliegtuig met de roodblauwe belijning. Enkele meters verder zwaait een vrouw met haar beide armen. Naast haar ook een man die de laatste beelden van de opstijgende 777 vastlegt.
‘Ik hoop het te beleven dat ze hier weer terugkomen’, zegt de baard terwijl hij op het schermpje van zijn camera kijkt naar de oogst van zijn opnames.
‘Ze vliegen in Europa enkel nog op Londen met de A380. Ben benieuwd wat er overeind blijft van hun codeshare met KLM.’
‘Niks. Emirates vaart er wel bij en KLM krijgt het nakijken.’
‘Het is triest. Ik wil die MD-11 van Martinair nog wel een keer zien opstijgen, dat is binnenkort ook geschiedenis. Om drie uur gaat ie. Ter overbrugging een bakkie doen bij de Mac? Zien we wellicht nog iets van die F16’s.’
De mannen bergen hun camera’s op in hun rugzakken en lopen naar hun auto, een grijze BMW, die ze toch nog net ergens tussen de boomstammen en betonblokken hebben kunnen stallen.
En wat meldt Het Parool over de gebeurtenissen? ‘Ze hebben hem met zijn allen uitgezwaaid. De 27 medewerkers van Malaysia Airlines namen maandagochtend afscheid bij de vlucht die de maatschappij van Schiphol naar Kuala Lumpur zal maken. De allerlaatste vlucht vertrok dinsdagochtend.’ Boven een bij het bericht geplaatste foto meldt het met de tijd rommelende en worstelende dagblad als bron: Het Parooll. Echt, ik verzin het niet, die dubbele l. De foto in kwestie toont een Boeing 737-800 van Malaysia in Kuala Lumpur: ook een gemiste kans omdat de maatschappij haar vluchten naar Amsterdam de laatste jaren altijd uitvoerde met de Boeing 777-200.