80 jaar Douglas-vliegtuigen bij KLM

Alle Douglas-typen zouden langskomen, van de DC-2 tot en met de MD-11. Waar? Bij het Aviodrome op een door de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL) georganiseerde middag met als thema: 80 jaar Douglas-vliegtuigen bij KLM. Wanneer? 28 maart 2015.
Loet Kuipers, luchtvaartjournalist en bestuurslid van de afdeling Luchtvaartkennis bij de KNVvL was de eerste spreker. Waar de nadruk op kwam te liggen was een verrassing, aldus de aankondiging. Anderhalf uur later wist ik het nog steeds niet.
Wat mij het meest verraste was dat Kuipers totaal geen oog had voor zijn gehoor. Van onder zijn snor somde hij met monotone stem het ene detail na het andere op over de door Douglas gebouwde machines. Was er op een getoonde foto ook nog een vliegtuig van een ander merk te zien, dan liet de spreker consequent weten om welk type het ging. Het leverde een brij van hoofdzinnen op met oeverloos veel bijzinnen. Als je dacht dat hij klaar was met zijn verhaal over de DC-3, dan kwam hij er via allerlei dwaalwegen langs andere kisten toch weer bij terug. Zelfs na de MD-11 voerde hij de DC-3 weer ten tonele, nu als museumstuk. Gewoon niet te stoppen. De nadruk zal dus toch op die DC-3 hebben gelegen, al had Kuipers nadrukkelijk geen goed woord over voor de DC-10. De indrukwekkende hoeveelheid bijzondere foto’s die hij liet zien, kon niet voorkomen dat een deel van zijn gehoor knikkebollend wegdommelde. Keuzes maken is inherent aan het leven, ook als je een lezing houdt.
Door de keuzes die Kuipers maakte was er nog amper tijd over voor de tweede spreker, Charley Valette, KLM-gezagvoerder en organisator van het historische afscheid van de MD-11. Een groot deel van het publiek had het ook helemaal gehad, geloofde het inmiddels dus wel en maakte zich ras uit de voeten, als gelovigen na een veel te lange kerkdienst.
Valette had bovendien de pech dat de communicatie tussen zijn MacBook en de in de zaal aanwezige apparatuur problemen opleverde. Tja, wat doe je dan? Je enthousiasme voor je onderwerp bewaren. En dat lukte Valette, zoals altijd gedreven door zijn passie voor de driemotorige jet. Op de fotopresentatie waarin de kenners van het boek Farewell MD-11 meteen de creativiteit van Valentin Ocheda konden ontdekken, hadden de communicatie-problemen tussen Mac en Windows geen invloed. Wel op de korte filmpjes met indrukken van de allerlaatste vlucht van de PH-KCD, want die verschenen onbedoeld als stomme filmpjes op het scherm.
De tijd vloog nu. Van het kwartier dat restte om een gesigneerd exemplaar van het Farewell-boek te kopen, maakte een aantal aanwezigen dankbaar gebruik. En toen was het snel inpakken en wegwezen. Nee, geen gezamenlijk drankje meer, want het Aviodrome waar de lezingen hadden plaatsgevonden, sloot zoals gebruikelijk om vijf uur haar deuren.

Op de foto van links naar rechts: Charley Valette, Lieneke Koornstra en Valentin Ocheda

Signeren MD-11-boek